Hej!

Jätteroligt att se hur duktiga alla elever varit med sina utvecklingssamtal! Jag tycker att det märks hos många att de börjar få lite rutin på detta nu och att de blir allt mer medvetna om sitt eget lärande (även om det inte alltid år så lätt i åk4). Genom att läsa utvärderingarna ser jag att många håller med mig och är stolta över sitt barns insats. Alla kommer att få med sig kopior på IUP att ta med hem nästa vecka.

På grund av samtalen blev det ju flera halvdagar men vi har ändå hunnit med en hel del. Vi har haft många bra och fokuserade lektioner denna vecka och många elever som räckt upp handen och varit mer aktiva än vanligt (hoppas att det är en påbörjad trend och inte bara något som skett i anknytning till utvecklingssamtalen).

I engelskan kommer vi nästa vecka att fortsätta i Champ och jobba med kapitel 6. Engelskaläxan blir till torsdag och skiljer sig lite från de tidigare läxorna.

I svenska har vi jobbat med hur man skriver faktatexter och kommer att fokusera på att träna informationssökning och källkritik inför att skriva egna faktatexter. Glasbarnen är nog hos de flesta ännu mer populär än vad Nidstången var och läsläxorna verkar ha fungerat bra för de allra flesta. Ny läxa blir till på torsdag. Vi fortsätter också att arbeta med stavning, denna vecka började vi med ng-ljudet.

So är mångas favorit just nu med vikingatiden. Jag berättar en historia om en vikingafamilj som är helt påhittad men baserad på historiska källor och det blir en fin kombination med läroboken och diskussioner i klassen. Vi är nu färdiga med vikingatågen och nästa vecka kommer vi att arbeta med runor och källor samt Birka. Vi ska också börja jobba lite mer med begreppen vi har stött på. Onsdag 14/2 har vi bokat ett besök på Historiska museet.

Trevlig helg!

/Joel

 

 


Prenumerera på nya blogginlägg