Här publicerar vi stolt några av de första återberättande texterna från sommaren som gått. Det kan vara fint med några sommarglimtar bland höstlöven och i kvällsmörkret.

Allt eftersom texterna är färdiga publicerar jag allas alster här, de som önskar  och vill! Frökenlycka med stolta elever! 👏😀🍎

Återberättande text:  En dag på Cypern

I somras var jag och mina föräldrar och deras kompisars familj på Cypern. Vi var på väg till en stor strand där man kunde hyra trampbåtar.

När vi promenerade till stranden var det så varmt att det kändes som jag skulle svimma. Jag och min kompis såg massa palmer så vi kom på en lek vi satte olika åldrar på olika stora palmer från 2 månader till 60 år.

Därefter var vi framme. Då var vi tvungna att gå ut en bit i vattnet för att kunna komma till bryggan där man hyrde trampbåtarna. När vi gick ut i vattnet så skvalpade vattnet upp på mina ben. Man kunde se botten. Vattnet hade en ljusblå nyans. Båten var röd med svarta och gula detaljer på. Jag fick pröva att trampa. Det var roligt men det var också lite gungigt.

Lite senare när vi hade trampat runt lite så badade vi. Båten hade en liten vattenrutschkana som jag åkte ner i. Vattnet var relativt varmt och det var inte alls stora vågor. Det var så varmt att jag kunde simma i mitt svett. Det var kul.

Till sist trampade vi in till bryggan och gick tillbaka till hotellet. Vi åt lunch på hotellets restaurang, jag åt en capricciosa. Den var saftig och jättegod.

Efter en stund när vi hade ätit klart badade vi igen. Vid klockan 15:00 åt vi glass i hotellrummet och spelade minigolf.
På kvällen åt vi på en grekisk restaurang. Det var jättegott. Det var en rolig dag!

// Klara, 10 år 🚣‍♀️

Min återberättande text:  Den härliga dagen på Gröna Lund

När jag vaknade hörde jag smattret av regnet på min fönsterbräda. Klockan var åtta och jag och min familj och min faster skulle till Gröna lund. Det skulle bli den bästa dagen i mitt liv. Fast min mamma fick ryggskott, det var jättetråkigt men vi åkte ändå och mamma stannade hemma.

Vi åt frukost innan vi skulle åka. Först åkte vi bil till tågstationen det var ett blått och vitt tåg jag och min storebror fick åka gratis för det var helg. När tåget kom tryckte jag på en knapp och då öppnades tågets dörrar och så gick vi in. Det var ett långt och stort tåg, det var inte jättemycket människor på tåget.

När vi hade vi åkt ungefär 20 minuter och då var vi framme. Vinden blåste och det duggade. När båten kom hoppade vi på. Vi åkte i ungefär 25 minuter sen så såg vi det, gröna Lund jag såg några karuseller som var flera hundra meter upp i luften.

Efter ett tag gick vi till ett ställe där man köper biljetter. Jag och min storebror fick varsitt åkband. Nu skulle vi gå in det första vi gjorde var att åka lite karuseller. Den roligaste karusellen var Jetline.

Sen åt vi mat, jag åt pasta med köttfärssås det var jättegott. Efter det åkte vi Eclipse, den högsta karusellen på hela Gröna lund, man satt i en gunga sen åkte man 121 meter upp i luften, den snurrade också, det var jätte kul.

Nu skulle vi spela på chokladhjul. Vi ville vinna en Marabou och vi vann! En Marabou svenska klassiker, jag blev så glad! Det var den bästa dagen i mitt liv! Efter det skulle vi gå och äta middag och senare åka hem. Vi åt nachos med cheddarost till det var jättegott. Klockan 6 skulle vi åka hem.

Till sist åkte vi båt. Båten krängde lite och vinden blåste. Vågorna slog mot båten. När vi gått iland så gick vi till tåget. Vi åkte i 30 minuter sen var vi hemma. När jag hade lagt mig i sängen så tänkte jag hur bra vi haft det idag och jag somnade nöjd och belåten.

//Albin 🎢

Gröna Lund

En dag på sommarlovet mötte jag, pappa, Hanna och Nemo min kompis Sophie i stan. Vi skulle till Gröna lund för att ha en rolig dag tillsammans.

Vi gick till djurgårdsbåten som skulle ta oss till gröna Lund. Båten var jättestor och vit med svarta detaljer. Det stod många människor i kön. När vi stog i kön så började det spöregna jag tänkte att flera karuseller skulle vara stängda när vi kom fram. Det tog inte lång tid tills vi var framme.

När vi var framme så slutede det spöregna.sen gick jag och Sophie till Insane ingen av oss hade åkt den innan. Vi ställde oss i kön och åkte. Det var jätteroligt den åkte upp och ner och upp och ner man fick vinden i ansiktet när man snurrade runt. Vi åkte alla olika karuseller.

Efter det så gick vi till cafet. Där mötte vi pappa, Hanna och Nemo. Vi satte os vid ett bord och pappa ställde sig i den långa kön för att beställa det vi skulle ha. Jag och Sophie tog en varsin bulle Hanna, pappa tog en kaffe och Nemo tog en brownie.

Efter en stund när vi hade ätit upp så gick jag och Sophie till lilla scen. Dem skulle ha en liten teater. En dam kom fram och sjöng alla disney sånger. Helt plötsligt kom en man utklädd till råtta och började sjunga.
Bakom scenen fick jag en kram av råttan som var lite läskig

Jag och Sophie var 140 cm långa så vi fick åka allt: Pop-
expressen, Fritt fall, Katapult och solklart Insane

Till slut var klockan 6. Det var mörkt och kallt och den kalla vinden kylde ner min kropp. Vi gick till båten som skulle ta oss tillbaka till stan. Där väntade Sophies pappa.

Jag och Sophie satte oss på en bänk och väntade medan vår pappor pratade. Till slut hade de pratat klart jag sa hejdå till Sophie och sen åkte vi hem
Det var så roligt så jag mode ila efter alla karuseller.
Det var den bästa dagen i mitt liv.

//Leah 🎡

Min dag i Spanien

På sommarlovet åkte jag och min familj till Mallorca i Spanien. Och det gjorde vi för att vi ville hitta på något där.

På morgonen packade vi våra resväskor för att vi skulle åka till Mallorca i Spanien. Min lillebror tyckte att det skulle bli spännande att åka dit.
Efter en stund var det dags att åka till Arlanda flygplats.
Men på flygplatsen behövde vi checka in för annars skulle vi inte komma till flygplanet.

Efter att vi checkat in kom flygplanet vi gick in och fick vänta lite men när alla passagerare var inne i planet började planet rulla det tog ca två timmar att komma fram till Mallorca det var jättevarmt där.

När vi var framme hyrde vi en bil och åkte till vårt hus när vi var framme vid vårt hus lade jag mig och vilade.
Efter att jag hade vilat klart packade jag upp alla mina saker i en garderob.

Sen gick jag med min familj och badade i de varma vattnet.
När vi hade badat klart gick vi till en resturang och åt jättegod mat. Jag åt pommes, min lillebror åt också pommes och min lillasyster åt en hamburgare.

20 minuter senare gick vi hem till vårt hus och när vi kom hem gick jag och kollade på tv när Tyskland spelade mot Chile i VM-kvalet. När Tyskland vann i VM-kvalet blev min familj jätteglad.

Efter det gick jag och lade mig och drömde om att jag skulle surfa.  Till sist vaknade jag på en strand i vackert solsken…. Det var en av dom bästa dagarna på sommarlovet.

//Emil 🏄

Första dagen i Tropical Island

I somras åkte jag, min storasyster Doris, min lillasyster Alice och min pappa Daniel till Tropical island. Tropical island ligger i Berlin som är huvudstad i Tyskland. Vi skulle sova över i Tropical island.
Tropical island är världens största inomhusbad. Tropical island hade också restauranger, en luftballong och ett utomhusbad med små forsar.

När vi kom dit checkade vi in oss. Det fanns två köer, en kö som var lång för dem som skulle vara där i en dag och en kö som var kort för dem som skulle sova över. Barnen fick gröna armband och de vuxna fick blåa armband. På de blåa armbanden fanns numret till vårt skåp.

Vi låste in våra grejer i vårt skåp för att vi fick gå in i vårt rum tidigast klockan fem. Vi bytte om till badkläder. Vi gick ut till duscharna som var utanför omklädningsrummen. Alla duschar var kalla och blev aldrig varma. Jag hittade en varm dusch som jag och mina systrar delade på.

Vi gick till en stor pool som hette någonting med sjö. Den stora poolen hade två små rutschkanor på en liten ö i mitten, jag åkte dem. Därefter gick vi till en lite mindre pool som hette lagunen. I lagunen blev vattnet djupare och djupare tills vattnet blev en meter och trettio centimeter. Lagunen hade två långa, silvriga vattenrutschkanor som var mörka och hade massa lampor i. I en av vattenrutschkanorna sprutade det ner vatten i slutet. I lagunen fanns det också en vattenfontän som sprutade härligt vatten på det grunda. På det djupa fanns det ett vattenfall och en vattenvirvel som snurrade ganska långsamt.

När vi hade badat i poolerna gick vi till de andra vattenrutschkanorna. Det fanns tre vattenrutschkanor, en liten grön, en röd , och en blå. Vi åkte först några gånger i den lilla gröna vattenrutschkana och när vi hade åkt i den tog jag en ring, Doris tog en ring och pappa och Alice delade på en ring (Alice fick inte åka själv). Vi gick upp i ett högt torn med en lång kö. Vi åkte den röda vattenrutschkanan. Efter vi hade åkt den röda åkte vi den gröna några gånger till.

Vi gick till luftballongen. Där fick vi sätta oss i luftballongen som satt fast med rep. Vi hissades upp nittio meter upp i luften. En kille hade luftballongen fastspänd i en sele och gick runt med luftballongen. Det var kul.

Vi kom in till vårt rum där duschade vi sedan la vi oss och sov. Det var mysigt. Det var en rolig och händelserik dag.
God natt!

// Sonja 🏝

En dag på sommarlovet

Jag vaknade 06:45 på söndagen av den goda lukten av äggröra med bacon, mozzarella och oboy. Då gick jag ner för den knakiga trappan och la mig i soffan som fanns i uterummet. Därefter somnade jag om i den varma, grå och stickiga soffan.

Klockan 09:00 vaknade jag och åt frukost, klädde på mig och borstade tänderna. En stund senare behövde jag hjälpa mina föräldrar att plocka in all disk i diskmaskinen. Efter det började jag spela på mitt Wii u, jag hade fyllt år för någon vecka sen så jag spelade en av de nya spelen jag hade fått i födelsedagspresent. Spelet hette The legend of Zelda twilight princess. Jag började spela och hojta om saker i spelet.

Precis när jag kommit till första templet i spelet då behövde mamma och pappa åka till Ikea. Min bror Oscar var på handbollscup så jag behövde följa med. I bilen på vägen dit så pratade mina föräldrar om vilken fåtölj vi skulle köpa. När vi äntligen kom fram så åt vi lunch. Jag valde pasta med köttbullar och ketchup. Jag var superhungrig så jag tog lite efterrätt också i form av: chokladkaka, jordgubbscheesecake och nån bulle eller två. Efter lunch så kollade vi på fåtöljer i alla sorters färger och former. Jag hittade en som var perfekt för att spela i. Det var en svart och rund gungstol i tyg.

När vi kom hem igen så satt jag mig i arbetsrummet och satte på datorn. Jag loggade in och fixade musik på Spotify och startade Overwatch. Jag spelade Overwatch med Malte och Bl3cky. Vi körde Quickplay, comp, arcade och custom games. Men bäst av allt var arcade 3v3 elimination och 6v6 mystery heroes.

Efter 7 matcher blev jag hungrig så jag gick ner och fixade lite chips med ost och Coke. Efter melliset så körde vi tävling om loot boxes. Vi sparade 5 loot boxes och öppnade de. Bl3cky vann med 2 legendarys jag kom tvåa med 1 legendary och Malte kom trea med 3 epics. Vi spelade och spelade tills klockan var 18:16 då var det dags för middag. Jag åt makaronipudding med smör, salt och stekt fläskytterfilé. På kvällen så tittade jag mest på youtube och Netflix.

// Erik

Min dag på Gibraltar

I somras var jag och min familj på semester i Spanien med några kompisar. Den dagen skulle min familj åka till Gibraltar samtidigt som våra kompisar hade lust att stanna hemma och bada i den stora poolen.

Vi åkte direkt efter att vi hade ätit frukost. Jag åt yoghurt och rostat bröd med nutella. Pappa hade hyrt en ny och vit bil som vi skulle åka till Gibraltar i. Vi satte oss i bilen,jag och min bror drack Coca-Cola och Fanta men inte min syster för hon gillar inte kolsyra.

När vi kom dit såg vi en stor väg med massa bilar som körde fram och tillbaka. Strax därefter hittade vi en röd telefonkiosk, det var en sån där brittisk,den var jätterolig jag tog en bild framför den. Det var soligt och varmt ute. När vi tittade upp såg vi ett högt berg.

Därefter tänkte vi att vi skulle ta bussen upp till berget.Vi hittade en stor röd buss sen åkte vi upp på berget. Jag sov lite på bussen och när jag vaknade så var vi framme.
Där fanns det en massa apor som klättrade överallt och skrek. Efter att ha tittat en stund på aporna så gick vi och köpte glass. Jag tog en marsglass.

Efter att vi hade varit uppe på berget ett tag så åkte vi och handlade gelegodis och vatten i ett stor affär. Vi skulle äta och dricka vattnet och gelégodiset i bilen.

Sen åkte vi och badade på en stor och fin strand. Sanden
var varm, skön och det låg snäckor och stenar över hela stranden. Vi hade haft med oss ett parasoll och filtar att ligga på.

Till sist när vi hade badat ett tag åkte vi hem och åt god pizza och badade i den stora blåa poolen med våra kompisar, jag åt en pizza Hawaii. Jag hade en riktigt härlig dag på Gibraltar.

// Malte 🐒

Jag publicerar fler texter under höstlovet